České školy a AI: Kdo ji nezavede, prohraje. Tisková konference odhalila alarmující fakta
Tisková konference společnosti Vodafone, která si nechala zpracovat rozsáhlou studii o využívání umělé inteligence ve školství, přinesla jasné poselství: AI už ve vzdělávání hraje klíčovou roli – a kdo ji neuchopí teď, může zůstat pozadu.
Studie agentury Ipsos a Vodafonu ukazuje, že zatímco studenti už AI běžně využívají, školy a učitelé často váhají. Gymnázia jsou v adopci AI napřed, zatímco základní školy a učiliště zaostávají. Proč? Chybí strategie, školení pro učitele i jasná pravidla.
Školy, které AI ignorují, ztrácejí kontrolu nad tím, jak ji studenti používají. Zatímco jedni ji využívají k učení a rychlejšímu pochopení látky, jiní ji mohou zneužívat – třeba ke zcela automatizovanému plnění úkolů.
Pokud školy nezačnou AI integrovat do výuky okamžitě, budou mít problém konkurovat nejen jiným školám, ale i studentům samotným, kteří se technologii naučí ovládat dříve než jejich učitelé.
Je vaše škola připravená na AI revoluci? Nebo se bude dívat, jak ji studenti předbíhají?
Zajímavé statistiky z výzkumu:
64 % studentů mezi 12 a 17 lety už AI používá ve škole – nejčastěji Google Lens, ChatGPT a Duolingo.
80 % mladých pracuje s AI i doma – urychluje jim domácí úkoly a umožňuje se učit efektivněji.
76 % studentů si myslí, že učitelé neumí s AI pracovat, a vidí to jako zásadní problém.
41 % studentů by chtělo AI používat při zkouškách, ale 39 % je proti.
53 % studentů věří, že AI by známkovala spravedlivěji než učitelé.
Použitá fotografie: Vodafone